Spring naar de content

Bernhoven start bewustwordingscampagne ‘3 goede vragen’ voor patiënt én zorgverlener

Geplaatst: dinsdag 20 oktober 2015

Bernhoven vindt het belangrijk dat de patiënt goed geïnformeerd is over de behandeling, de mogelijkheden en de alternatieven die er zijn. Want als de patiënt goed geïnformeerd is over wat er wel of niet mogelijk is, en of er ook nog andere opties zijn, kan een juiste beslissing genomen worden.

Daarom is Bernhoven trots dat het als een van de eerste ziekenhuizen in Nederland werk maakt van de campagne 3 goede vragen van Patiëntenfederatie NPCF  en de Federatie van Medisch Specialisten (FMS).

De 3 goede vragen helpen om zaken goed op een rijtje te krijgen voordat beslissingen over iemands zorg genomen worden. Die drie vragen luiden: 1. Wat zijn mijn mogelijkheden? 2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden? 3. Wat betekent dat in mijn situatie?

Samen zetten arts en patiënt de mogelijkheden op een rijtje. Is een operatie nodig of is fysiotherapie ook een mogelijkheid? En moet er direct behandeld worden of is afwachten misschien ook een optie?
En wat zijn de risico’s van een operatie? Welke resultaten mag je van een operatie verwachten?
Persoonlijke omstandigheden als leeftijd, beroep, eigen wensen en doelen kunnen ook een rol spelen bij de beslissing .

Informatiecampagne

Vanaf 1 november kunnen patiënten op www.bernhoven.nl/3goedevragen meer lezen over de 3 goede vragen. Ook ontvangen alle patiënten van Bernhoven bij hun uitnodiging voor een afspraak een informatiekaartje. Ook de huisartsen in de regio zijn geïnformeerd over 3 goede vragen.

De patiënt heeft recht op de juiste informatie. Het stellen van de juiste vragen helpt daarbij. Want voordat je een besluit neemt moet je wel weten waarover je een besluit neemt. Het stellen van de juiste vragen helpt daarbij. En het is dan ook helemaal niet gek als de patiënt tijdens het gesprek met de dokter aantekeningen maakt. Bernhoven adviseert haar patiënten altijd al om, zeker als het om ingrijpende behandelingen gaat,een vertrouwd iemand mee te nemen naar zo’n belangrijk gesprek. Twee weten immers meer dan een. Artsen en andere zorgverleners worden in Bernhoven gecoacht en getraind om de 3 goede vragen te stimuleren en de dialoog met de patiënt op te zoeken.
Patiëntenfederatie NPCF  en de FMS hebben de website www.3goedevragen.nl in het leven geroepen die mensen informeert over 3 goede vragen.