Spring naar de content

Energie- en eiwitrijke voeding bij een operatie

Binnenkort wordt u in Bernhoven geopereerd. Voor een goed herstel na de operatie is het belangrijk dat u in een goede voedingstoestand verkeert. Uw voedingstoestand is op dit moment niet goed genoeg. Dit kan komen doordat u de afgelopen tijd bent afgevallen zonder dat dit bedoeling was en/of omdat u een te laag gewicht heeft. U krijgt daarom het advies om de komende weken extra op uw voeding te letten. Onderstaande richtlijnen kunnen u helpen uw voedingstoestand te verbeteren.

Uw gewicht is een goede maatstaf voor uw voedingstoestand. Daarom is belangrijk dat u de komende weken tot de operatie uw gewicht goed in de gaten houdt. Probeer uw gewicht minimaal gelijk te houden, aankomen zou nog beter zijn!

Afhankelijk van de soort operatie en hoe lang u wordt opgenomen, adviseert de diëtist van Bernhoven u of kunt u met uw huisarts bespreken of u naar een diëtist bij u in de buurt kunt worden verwezen. De verpleegkundige bespreekt wat van toepassing is in uw situatie.

Bent u al onder behandeling van een diëtist, geef dan aan hem/haar door dat u getest bent en dat daaruit is gekomen dat u (een risico op) ondervoeding heeft. Dan kan de diëtist zo nodig de behandeling hierop aanpassen.

Een diëtist bij u in de buurt

Via de site www.nvdietist.nl kunt u zien welke diëtisten in uw regio werken. Via de knop 'ik wil naar de diëtist' kunt u op postcode zoeken naar een diëtist bij u in de buurt.

Praktische adviezen voor thuis

We geven u wat voedingsadviezen en tips voor als u minder eetlust heeft. Zo kunt u uw voeding rijker maken met energie en voedingsstoffen.

Dit zijn algemene adviezen. Ze houden dus geen rekening met uw persoonlijke situatie, bijvoorbeeld als u een bepaald dieet volgt.

  • Neem rustig de tijd om te eten.
  • Gebruik volle melkproducten.
  • Voeg extra suiker, jam, stroop of honing toe om voedingsmiddelen energierijker te maken.
  • Verdeel maaltijden over de dag (zes-acht eetmomenten per dag).
  • Voeg een scheutje room of ongeklopte slagroom toe aan bijvoorbeeld vla, pap, koffie, soep, saus of puree.
  • Zorg voor variatie.

Tussendoortjes

  • Wissel warme en koude tussendoortjes met elkaar af.
  • Varieer met tussendoortjes en probeer nieuwe smaken en varianten uit.
  • Voorbeelden van geschikte tussendoortjes: ontbijt of krentenbol royaal besmeerd, schaaltje volle vla, kwark of vruchtenyoghurt, chocolademelk, handje noten, vleeswaar uit het vuistje, blokje kaas, gevulde koek, suikerwafel.

Broodmaaltijden

  • Gebruik dubbel hartig beleg.
  • Besmeer het brood royaal met roomboter of margarine.
  • Een schaaltje pap of vla eet vaak gemakkelijker dan een boterham.
  • Brood kan vervangen worden door cruesli of andere ontbijtgranen.
  • Probeert u verschillende broodsoorten zoals krentenbrood, roggebrood, suikerbrood, stokbrood of een worsten-, kaas- of saucijzenbroodje.
  • Maak in plaats van een belegde boterham een tosti of wentelteefje.
  • Neem eens een snack bij of op de boterham zoals ei, omelet, ragout, gebakken vis, huzarensalade, eiersalade, kroket, frikandel of knakworst.

Warme maaltijd

  • Eet liever geen bouillon of soep vlak voor de warme maaltijd, deze geven snel een vol gevoel.
  • Voeg roomboter, margarine, (kook)room, slagroom, crème fraîche, kaas en/of mayonaise toe aan jus, sausjes, aardappelgerechten, pastagerechten of groenten.
  • Voeg room of siroop aan het nagerecht toe.
  • Eet een ruime hoeveelheid vlees, vis, kip of gevogelte.
  • Paneer het vlees, vis, kip of gevogelte.
  • Rauwkost bevat weinig energie en geeft een vol gevoel en is daarom minder geschikt.

Dranken

Probeer voldoende te drinken, minimaal 1,5 liter per dag. Kies bij voorkeur voor energierijke dranken zoals: vruchtensappen, aanmaaklimonade, frisdrank, volle melk(producten), of chocolademelk. Koffie, thee, bouillon en water bevatten geen energie en zijn daarom minder geschikt.

Gewichtsverloop

Meet eenmaal per week uw gewicht, op hetzelfde tijdstip, zonder schoenen. U kunt deze in onderstaande tabel noteren. Dit zijn belangrijke gegevens voor uw arts en diëtist.   

Datum Gewicht Datum Gewicht