Spring naar de content

Isotone-, hypotone- en hypertone dranken

Voedingsadviezen bij te dunne ontlasting

Dranken waar weinig suiker en zout in zit (hypotone dranken) kunnen bij mensen met darmfalen een toename van de ontlasting veroorzaken en daarmee meer verlies van vocht en zout. Dit geldt ook voor dranken waar veel suiker in zit (hypertone dranken). Dranken met de juiste hoeveelheid suiker en zout (isotone dranken) zorgen er juist voor dat vocht en zout via de darm beter wordt opgenomen in het lichaam. Hierdoor vermindert de ontlasting, droogt u minder snel uit en zult u meer gaan plassen.

  • Gebruik zoveel mogelijk ORS en/of andere isotone dranken
  • Gebruik in totaal maximaal 500 ml per 24u aan hypotone/hypertone dranken.

Dit advies kan in overleg met uw specialist en/of diëtist aangepast worden.

Isotone dranken

Dit zijn dranken met dezelfde concentratie suikers en zouten als de vloeistoffen in ons lichaam. Dat bevordert de opname van suikers en zouten via de darm.

Voorbeelden:

  • Isotone sportdrank met 6-8 gram koolhydraten per 100 ml (al dan niet met toevoeging van extra zout).
  • Oral Rehydration Salt (ORS), met toevoeging van citroensap
  • Bouillon, soep
  • Karnemelk, Lactose vrije melk
  • Yoghurt of kwark (naturel)
  • Melk (met mate ivm grotere hoeveelheid melksuiker/lactose dan in zure melkproducten)
  • Tomatensap

Hypotone dranken

Dit zijn dranken met een lagere concentratie aan suikers en/of zouten dan de vloeistoffen in ons lichaam. Het drinken ervan bevordert bij een niet goed functionerende darm het water- en zoutverlies via de ontlasting, stoma of fistel.

Voorbeelden:

  • Water
  • Thee en koffie zonder suiker
  • Light frisdrank
  • Sportdrank met minder dan 6 gram koolhydraten per 100 ml

Hypertone dranken

Dit zijn dranken met een hogere concentratie aan suikers en/of zouten dan de vloeistoffen in ons lichaam. Ook het drinken hiervan bevordert bij een niet goed functionerende darm het water en zoutverlies via de ontlasting, stoma of fistel.

Voorbeelden:

  • Vruchtensap
  • Chocolademelk
  • Vruchtenyoghurt, vruchtenkwark, vanillekwark
  • Vla
  • Aanmaaklimonade
  • Frisdrank
  • Sportdrank met meer dan 8 gram koolhydraten per 100 ml
  • Drinkvoeding

Oral Rehydration Salt (ORS) zelf maken

  • 1 liter water
  • 40 gr suiker (= 8 afgestreken theelepels/8 klontjes)
  • 3,5 gr zout (= 1 afgestreken theelepel)

Eventueel citroensap toevoegen voor de smaak

Overige voedingsadviezen

  • Vermijd te veel cafeïne, dit versterkt het samentrekken van de darm.
  • Beperk koolzuurhoudende dranken, die verhogen de winderigheid en een opgeblazen gevoel.
  • Beperk lightproducten. De zoetstoffen maken de ontlasting dunner.
  • Sla geen maaltijden over, dit verergert de waterige ontlasting en de winderigheid.
  • Kauw voedsel goed en eet rustig zonder veel te praten. Veel praten en snel eten verhogen de winderigheid en het opgeblazen gevoel.
  • Eet voedsel dat rijk is aan vezels, zoals groenten en volkorenbrood. Dit dikt de ontlasting in en vertraagt de doorgang.
  • Neem maximaal drie stuks fruit per dag, te veel fruit kan laxerend werken.