Skip to Content

Casemanager dementie

Een casemanager dementie is jouw vaste aanspreekpunt als jij of jouw naasten te maken hebben met geheugenproblemen of de diagnose dementie. Deze persoon is speciaal opgeleid om jou en je naasten te ondersteunen met advies, informatie en voorlichting over dementie. De casemanager houdt ook de voortgang van de ziekte in de gaten. Hij of zij voert gesprekken met jou, geeft informatie over de ziekte en helpt je met het aanvragen van zorg en hulpmiddelen. Ook is de casemanager goed op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving.

Werkwijze van de Casemanager Dementie

De casemanager komt bij jou thuis en kijkt samen met jou en je naasten naar wat jullie nodig hebben. Hij of zij inventariseert de wensen, behoeften en verwachtingen rondom de zorg. Als je extra ondersteuning nodig hebt in huis, kan de casemanager je adviseren over de mogelijkheden voor zorg en dienstverlening, zoals:

  • Dagactiviteiten of dagbesteding voor structuur en zinvolle invulling van de dag
  • Thuiszorg, huishoudelijke hulp, of individuele begeleiding
  • Wonen met zorg als thuis wonen niet meer mogelijk is

De casemanager bespreekt ook wat jouw sociale netwerk nodig heeft om jou (en je naasten) te ondersteunen bij mantelzorg. Samen stellen jullie een zorgplan op.

Vergoeding

Er zijn geen kosten verbonden aan de inzet van een casemanager. De financiering komt vanuit de Zorgverzekeringswet (ZVW). Als er een indicatie voor de Wet Langdurige Zorg (WLZ) nodig is, wordt het casemanagement vanuit de WLZ vergoed.

De casemanager werkt nauw samen met jouw huisarts.