Spring naar de content

Energie- en eiwitrijke voedingsadviezen voor kinderen

Als uw kind ziek is heeft het lichaam extra energie (brandstof) nodig. Maar juist omdat uw kind ziek is, is het vaak lastig om voldoende te eten en te drinken. Wanneer het eten niet goed gaat, kan er een verhoogd risico zijn op ongewenst gewichtsverlies, verlies van spieren en conditie of onvoldoende groei.

 Naast energie zijn eiwitten belangrijk. Het zijn bouwstoffen voor het lichaam. Het eten van voldoende eiwitten kan helpen de spieren in het lichaam sterk te houden, wat belangrijk is voor de conditie van uw kind.

De belangrijkste eiwitleveranciers zijn: melkproducten, vlees of vervanging, vis, kaas, ei, peulvruchten, noten en pinda’s, brood en granen.

De adviezen die worden gegeven zijn algemeen van aard. Ieder kind heeft zijn eigen voedingsgewoonten, voorkeuren en smaak, dus uitproberen van voedingsmiddelen en verschillende smaken is belangrijk. Voor adviezen voor kinderen jonger dan 1 jaar adviseren wij u om u hierover te laten informeren door de diëtist en/of (kinder)arts.

Algemene voedingsadviezen

  • Neem rustig de tijd om te eten.
  • Zorg voor variatie.
  • Pas de grootte van de maaltijd aan de eetlust van uw kind aan. Een bord vol met eten zal de eetlust zeker doen verdwijnen.
  • Gebruik volle melkproducten.
  • Voeg extra suiker, jam, stroop of honing toe om voedingsmiddelen energierijker te maken.
  • Verdeel maaltijden over de dag (zes-acht eetmomenten per dag).
  • Voeg een scheutje ongeklopte slagroom toe aan bijvoorbeeld vla, pap, koffie, soep, saus of puree.
  • Voldoende drinken is belangrijk.
    • voor leeftijd 1-3 jaar: 5 bekers (150 ml) drinken per dag (750 ml)
    • voor leeftijd 4-8 jaar: 7 bekers (150 ml) drinken per dag (1000 ml)
    • voor leeftijd 9-18 jaar: 7-10 bekers (150 ml) drinken per dag (1000-1500 ml) Laat uw kind vlak voor de (warme) maaltijd geen grote bekers drinken, hierdoor vermindert de eetlust.
    • Kies bij voorkeur energierijke dranken zoals: vruchtensappen, aanmaaklimonade,          volle melk(producten). Neem geen light-dranken of dranken zonder suiker en vet.

Broodmaaltijden

  • Gebruik dubbel hartig beleg en/of een extra plakje kaas of vlees uit het vuistje.
  • Besmeer het brood royaal met roomboter of margarine.
  • Een schaaltje pap of vla eet vaak gemakkelijker dan een boterham.
  • Brood kan vervangen worden door cruesli of andere ontbijtgranen met volle melkproducten.
  • Probeer als variatie verschillende broodsoorten zoals krentenbrood, suikerbrood of een worsten-, kaas- of saucijzenbroodje.
  • Maak in plaats van een belegde boterham een tosti of wentelteefje.
  • Kies een keer een snack bij of op de boterham zoals (gebakken)ei, (gebakken) vis, huzarensalade, eiersalade, kroket, frikandel of knakworst

Warme maaltijd

  • Geef uw kind geen bouillon of soep vlak voor de warme maaltijd, deze geven snel een vol gevoel.
  • Verrijk jus, sausjes, aardappelgerechten, pastagerechten of groenten met een klontje roomboter, margarine, een scheutje (kook)room, slagroom, crème fraîche, een lepel kaas en/of mayonaise.
  • Voeg extra room of siroop aan het nagerecht toe. Geef het nagerecht niet direct na de warme maaltijd, maar een half uurtje later.
  • Wanneer het mogelijk is een ruime portie (50-100 gram) vlees of vervanging, vis, kip of gevogelte.
  • Vindt uw kind warm vlees niet lekker? Probeer dan vleeswaren bij de warme maaltijd.
  • Rauwkost bevat weinig energie en geeft snel een vol gevoel.

Tussendoortjes

  • Wissel warme en koude tussendoortjes met elkaar af.
  • Varieer met tussendoortjes en probeer nieuwe smaken en varianten uit.
  • Voorbeelden van geschikte tussendoortjes: ontbijtkoek of krentenbol royaal besmeerd met margarine of roomboter, schaaltje volle vla, kwark of vruchtenyoghurt, roomijs, milkshake, smoothie, chocolademelk, vleeswaar uit het vuistje, blokje kaas, grote koek, suikerwafel, zakje chips.

Dieetproducten

  • Wanneer de energie- en/of eiwitinname niet genoeg is of niet behaald kan worden met normale voeding, kan er gebruik worden gemaakt van een koolhydraatmodule of drinkvoeding.
  • Een koolhydraatmodule (bijvoorbeeld Fantomalt) heeft geen zoete smaak. U kunt dit aan thee, melk en melkproducten, vruchtensap, vruchtenmoes, vla, pap, milkshakes, puree en stamppot toevoegen. Gebruik ongeveer een tot drie maatschepjes per beker of schaaltje. Afhankelijk van uw afspraak met de diëtist. Bij een afbuigende groeicurve of risico op ondervoeding is voor kinderen een vergoeding via zorgverzekeraar mogelijk in overleg met uw diëtist of arts.
  • Drinkvoeding is er in verschillende smaken. Ze zijn er op basis van melk, yoghurt en vruchtensap. Bij een afbuigende groeicurve of risico op ondervoeding is voor kinderen een vergoeding via zorgverzekeraar mogelijk in overleg met uw diëtist of arts.                                                      

Gewicht

  • Meet eenmaal per week het gewicht van uw kind op hetzelfde tijdstip, zonder schoenen en noteer dit in onderstaande tabel.
  • Indien u ziet dat het gewicht verder afneemt, ondanks bovenstaande adviezen, neem dan contact op met een diëtist of arts.

 

 datum          gewicht         datum          gewicht